Over Inge

Elke mens oriënteert zich in de wereld die hem omringt. In onze westerse cultuur trachten we die complexiteit vooral te verklaren en te weinig te begrijpen. Een aanzet tot begrijpen ontkiemde uit het opgroeien in een bicultureel gezin met confrontaties en inspiraties. Ze werden bakens voor professioneel navigeren.

Als biologe en leraar in het regulier en buitengewoon secundair onderwijs ervoer ik dat evidence-based informatie aangeven een voldoende voorwaarde was tot ontwikkelen. Vanuit mijn eigenheid van verwondering en intuïtie en het vertrouwen dat jongeren me schonken, begreep ik dat deze drie waarden noodzakelijke voorwaarden waren.

De overgang van leraar naar auteur was een bewuste keuze om op een andere manier stof tot nadenken aan te reiken. Schrijftaal en spreektaal vertellen een andere boodschap. Om het hele spectrum te bekijken, gaf ik na de publicatie van mijn twee boeken lezingen over hun inhoud en de rol van autisme in systeemdiagnostiek (ethisch hacken*).

Momenteel gaat mijn aandacht naar het ontwerpen van onderzoeksprojecten over jongeren die zich in een NEET-situatie** bevinden en de bijdrage van laat gediagnosticeerde vrouwen in de transitie naar een inclusieve samenleving.

Resonerend met recente paradigmaverschuivingen in autismeonderzoek, verweef ik wijsheden en anekdotisch beschreven fenomenen rond autisme met wetenschappelijke, levensbeschouwelijke en antropologische studies. Vanuit deze perspectieven toon ik nieuwe benaderingen van autisme met de focus op hoe leven het leven beleeft.

*ethisch hacken: gemandateerd zoeken naar structurele tekortkomingen in sociale systemen die, indien opgelost, beschermend werken tegen destructieve intenties

**NEET: Not in Employment, Education or Training