NEET | Hikikomori

Jongeren die zich in een ‘Not in Employment, Education or Training‘-situatie bevinden hebben recht op onze volle aandacht.

“Hun terugtrekking uit de samenleving is een onvrijwillige weigering. Zij signaleren threshold levels voor inclusie. (Inge Lemke)”

Hieronder vind je een selectie van een aantal wetenschappelijke artikels rond dit thema, vrij toegankelijk voor iedereen (open access). Deze pagina is een dynamische pagina en besprekingen zullen regelmatig aangevuld worden.

  • Penders, I., De Graeve, P.-J., & Vansteenkiste, S. (2020). Vlaamse NEET-jongeren in beeld: kwetsbare groepen onder de radar. Over.Werk. Bespreking | Download artikel
  • Penders I., Vansteenkiste S. (2023). Geen opleiding noch werk in tijden van (post-)COVID-19: een analyse van NEET-jongeren in Vlaanderen. Steunpunt Werk – KU Leuven. Bespreking | Download artikel
  • Arzate-Mejía RG, Lottenbach Z, Schindler V, Jawaid A and Mansuy IM (2020) Long-Term Impact of Social Isolation and Molecular Underpinnings. Front. Genet. 11:589621. doi: 10.3389/fgene.2020.589621 Bespreking | Download artikel
  • Gray, L., Hill, V., & Pellicano, E. (2023). “He’s shouting so loud but nobody’s hearing him”: A multi-informant study of autistic pupils’ experiences of school non-attendance and exclusion. Autism & Developmental Language Impairments8. https://doi.org/10.1177/23969415231207816 | Bespreking
  • Holmberg, Å., Karlsson, B., & Deyegbe Kuvoame, M. (2024). ‘I need to belong and be part of something bigger’ – Spiritual and existential experiences and reflections among young people not in employment, education or training. Human Systems4(2), 96-114. https://doi.org/10.1177/26344041231221555 | Bespreking